Головна Електронний каталог Видано в бібліотеці Видатні постаті України Петро Яцик – українець, який відмовився бути бідним

Петро Яцик – українець, який відмовився бути бідним

Петро Яцик – українець, який відмовився бути бідним

До дня писемності і мови та старту Міжнародного конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика

Сторітеллінг

На сцені встановлені екран для відеопроекції та  апаратура звукопідсилення.

Включити презентацію на фоні усього тексту до конкурсу. Переключати слайди  з інтервалом в 3–5 хв.

Ведуча 1: Доброго дня, шановні друзі! Ми раді вітати зі  “Святом українського Слова”! Нехай цей незвичайний захід збагатить ваші знання про українську мову, її історію, традиції, допоможе дізнатись багато цікавого про визначних діячів української словесності.  Або просто дозволить цікаво провести цей час із нами.

Ведуча 2: Мова – це диво, яке ми чуємо від миті свого народження, це почуття, які допомагають нам виразити любов і турботу про рідних та друзів, це радість, якою ми ділимось з коханою людиною, це душа, що випромінює життєву силу,  це невичерпне джерело, звідки ми черпаємо наснагу, знання і прагнення осягнути всесвіт.

Ведучий 1:

“О слово рідне, хто без тебе я?
Німий жебрак, старцюючий бродяга?
Мертвяк, оброслий плиттям саркофага,
Прах, купа жалюгідного рам’я…” – так сказав відомий український поет Дмитро Павличко.

Мова – це одне з багатьох чудес світу. Вона являється тим цінним надбанням нашого буття, тією скарбницею важливих знань, що визначає нашу ментальність. У ній сконцентровано всі бажання, надії та сподівання мільйонів людей, що являють собою єдиний народ. Саме вона – наша мова – втілює в собі український характер, нашу пам’ять, історію та душевну міць, наші звичаї і традиції, розум і багатющий досвід поколінь, ніжну красу і силу душі людської. І це так, бо, як сказав Володимир Сосюра: “Мова – це душа народу, а народ без мови не народ”.

Ведучий 2:   Українська мова входить до групи найбільш розвинених і досконалих мов. І тому завдяки проголошенню незалежності вона, як і українська культура, по праву  займають належне місце у світі.  А для того, щоб ми знали, вивчали і не забували своєї рідної мови, щоб підвищували її значимість для майбутнього, наш національний календар поповнився ще однією важливою датою для кожного справжнього українця – 9 листопада. Це наймолодше державне свято.

Ведучий 1:   Свято було встановлено 6 листопада 1997 року Президентом України Леонідом Кучмою за підтримки ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливої ролі нашої мови  для розвитку українського суспільства Указом  № 1241/97  “Про День української писемності та мови”. В Указі було зазначено: “Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця”.

Ведучий 2: Писемні пам’ятки, створені видатним давньоруським письменником, прабатьком художнього слова, літописцем Нестором, що народився поміж 1040 і 1056 роками, мали значний вплив на розвиток  всієї української культури.   Результатом 20-річної важкої праці Нестора Літописця стала “Повість минулих літ”. Із Києва  “Повість” пішла між слов’ян і стала досить популярною та шанованою. У ній автор використовував також численні праці своїх попередників (Василя, Федора, Никона Великого), а також усні народні перекази, свідоцтва очевидців, власні спостереження, вставки з Біблії, з перекладної грецької та болгарської літератури.

Ведучий 1:   Для тих часів це була неймовірна титанічна праця, автором якої була освічена людина, що віддала своє життя улюбленому книжному навчанню, яка знала кілька іноземних мов. На відомій скульптурі Антокольського з Київського музею російського мистецтва ми бачимо Нестора з пером у руці, вічно схиленим над писанням, що творить подвиг життя свого, даруючи нам історію і сам залишаючись в ній.  У монастирській бібліотеці було знайдено опис зовнішності Нестора:   “Нестор – летописец подобием сед, брада не раздвоилась, на плечах клобук, в правой руке перо, а в левой – чётки…”.

Ведучий 2:   У цей день – 9 листопада – за традицією покладають квіти до пам’ятника Несторові Літописцю, відзначають найкращі здобутки просвітителів та мовознавців у сфері мови та культури України, заохочують видавництва, які випускають літературу українською мовою. А також у цей час стартує Міжнародний конкурс знавців української мови імені Петра Яцика. Саме він, Петро Яцик, став засновником цього конкурсу серед передової учнівської молоді.

Ведучий 1:   Як великого мецената і найпалкішого цінителя української культури, його знав увесь світ. Будучи українцем за походженням, він одним із перших у сучасній історії України мислив категоріями патріотизму в контексті глобального розвитку цивілізації. І тому його фраза-афоризм “Справжній патріотизм вищий за будь-які партії…” близька і зрозуміла для нас сьогодні. Його слова ніби промовляють до нас із минулого.

“Нетиповий українець”…  Мабуть, цей вислів більш точно передає сутність мого єства. Все своє життя я прагнув відродити українську свідомість, бив у дзвони вашого сумління, щоб ви порвали пута лжі, здерли полуду меншовартості і самовтіхи, аби наша прадавня нація зі своїм перлинним надбанням не залишилась у замшілій мушлі якимсь екзотичним етносом – в історичному тупику, осторонь магістралі світового розвитку.
А наша прекрасна мова – солов’їне слово – витворена славними пращурами, виплекана національними світочами думки та духу, увібрана нами з материнським молоком, не може і не повинна бути ущемленою і зацькованою, спаплюженою і розчавленою нині – в самостійній Українській державі… Існуючи та працюючи заради цього все своє життя я свято вірив: замість того, щоб цілий вік нарікати на темряву, краще засвітити бодай одну свічку – й на світі менше стане темряви… ” 

 (слова Петра Яцика)  

Ведучий 2:   Народившись в селі Верхнє Синьовидне на Львівщині у селянській родині, закінчивши семирічку, ставши помічником машиніста і виїхавши за кордон, П. Яцик не переставав вболівати за долю своєї Батьківщини. Канадський будівельник-землевласник українського походження, з кінця 50-х років почав направляти значні кошти на реалізацію різноманітних наукових і культурних проектів української діаспори. Маючи власний бізнес, зароблені гроші він вкладав в освітницьку діяльність й книговидання. Саме П. Яцик на власний кошт видав повне зібрання творів Михайла Грушевського, котре стало йому майже в мільйон доларів.

Ведучий 1:   А у 2000 році, не зрадивши таки своєму життєвому кредо, Петро Яцик запалив свічку міжнародного конкурсу знавців української мови. Вперше він пройшов у селі Моринцях (на батьківщині Тараса Шевченка). Особливістю конкурсу стало те, що грошовими преміями відзначались переможці від І до X місця. Перший преміальний фонд склав 475 тисяч гривень.

Ведучий 2:  2003 року відбувся ІV Міжнародний конкурс з української мови, в якому брали участь 5 мільйонів осіб. За рішенням Ліги українських меценатів, конкурсу було присвоєно ім’я Петра Яцика, а його дочка Надія стала почесним головою конкурсу. На 10-ту річницю Дня Незалежності України П. Яцик був нагороджений орденом Ярослава Мудрого V ступеня.

Ведучий 1:  У 2001 році одним з володарів Міжнародної премії “Людина Року”  в галузі благодійництва та меценатства, був визнаний Петро Яцик, який зробив великий внесок у справу збереження самобутності української нації як на Україні, так і за межами нашої держави. Його вклад у розвиток нашої культури, мови, історії та традицій, створення і становлення українських освітніх закладів та центрів мав неоціненне значення для нашого народу, для утвердження молодої незалежної України у світовому співтоваристві.

Ведуча 2: У 14 років, ставши сиротою, він  був  не просто господарем у домі, а й батьком молодшим братам і сестрам. У дорослому віці довелось емігрувати за кордон. Ставши видатним бізнесменом, він допомагав багатьом людям.  Петро  Яцик  давав кошти на будівництво українських шкіл та церков у Бразилії. За його фінансової підтримки з’явилося на світ чимало важливих книжок з історії та культури України.
Українська мова – державна мова України. Вона також є рідною мовою українців, які проживають за межами України: у Росії, Білорусі, Казахстані, Польщі, Словаччині, Румунії, Канаді, США, Австралії та інших країнах. Українською мовою розмовляє близько 45 мільйонів людей і вона входить до другого десятка найпоширеніших мов світу.
Скільки чудових віршів, оповідань, казок, пісень написано нашою рідною, українською мовою! 

Ведуча 1: Шановні, а зараз ми пропонуємо вам взяти участь у конкурсі ім. Петра Яцика в стінах нашої бібліотеки. Попросимо Вас поділитися на 2 команди, для проходження конкурсу. Зараз для вас ми роздамо завдання, які ви будете виконувати на швидкість та правильність. Це робота в команді! Одна голова добре, а дві краще! Тож, розпочинаємо!
Поки будуть перевірятись роботи, включити відео “День української писемності”.

Ведуча 2: Нагородження переможців!

РІВЕНЬ 1

1. Поставте наголос у словах

черговий, кулінарія, асиметрія, порядковий, одинадцять.     

2. Витлумачте лексичне значення слова ґаджет.                                             

_____________________________________________________

3. Доберіть синоніми (по одному) до слів:                                                               

вИгода  - _______________________________________________

вигОда  - ____________________________________________________

4. Запишіть у формі родового відмінка однини іменники метрополітен, мільйон, Світязь __________________________________________

5. Утворіть форми кличного відмінка іменників:                                                   

           пісняр, жнець,  Ілля Антонович, Ігор Савович, Наталя Анатоліївна.

___________________________________________________________.

6. Відредагуйте словосполучення:                                                                                  

Отримати освіту – ___________________________________________.

Учбовий процес -  ______________________________________________.

Хустка в клітку  – _____________________________________________.

Миндальний торт ― ___________________________________________.

7. Запишіть слова, знявши риски                                                                                                    

Західно/європейський, північно/західний, народно/визвольний, кримсько/татарський,  всього/на/всього, без/сумніву, будь/що/будь, що/духу.

 ____________________________________________________________

8. Розставте розділові знаки, підкресліть усі члени речення, над кожним словом надпишіть, якою частиною мови воно є.                                                   

Дорожчі від золота два слова мир та спокій  а втрачати ніколи не можна трьох скарбів спокою надії честі.

 

РІВЕНЬ 2

1. Виконайте завдання.

А Поставте наголос у словах котрий, віднести, симетрія.

Б Запишіть іменники Ізраїль, варіант, дуб у родовому відмінку однини

____________________________________________________________________________________

В Запишіть числівник двісті дев’яносто чотири в орудному відмінку

____________________________________________________________________________________

Г Запишіть іменники ванна, узбіччя, стаття в родовому відмінку множини

_____________________________________________________________________________________

Ґ Від дієслів гудіти, знати, любити утворіть форму першої особи множини наказового способу

_____________________________________________________________________________________

2. Запишіть слова, знявши риску.

Лимонно/кислий, біло/сніжний, хитро/мудрий, кінно/спортивний, всесвітньо/історичний, авторсько/правовий, міні/маркет, гідро/масаж, вічно/зелений, кримсько/татарський.

_____________________________________________________________________________________

3. Доберіть до поданих слів по одному синоніму.

Брунатний ______________________________; цибатий ___________________________________

4. Підкресліть лише словосполучення: будемо плавати; найбільш вразливий, бити байдики; той острів; дуже тихо; поблизу садка; зійшло сонце; не теплий, а холодний; день і ніч.

5. Складіть і запишіть речення, яке б відповідало таким характеристикам: просте, непоширене, повне, безособове, окличне, спонукальне: ________________________________________________

6. Прочитайте текст.

(1)Ніч була тиха, тепла, місячна. (2)У безхмарному небі мерехтіли сріблясті зорі. (3)Унизу, під горами, – Дніпро. (4)І ніч, і придніпровські пагорби в одну мить здригнулися від тупоту, крику й стрілянини. (5)Навколо завирувало. (6)До самого світанку лютувала битва, не вгаваючи ні на хвилину. (7)Сили сторін були майже рівні. 

Упишіть номер речення, яке відповідає поданій нижче характеристиці (одній характеристиці може відповідати одне або кілька речень).

А неповне ______ Б непоширене ________ В безособове _______

Г із складеним іменним присудком ________ Ґ ускладнене однорідними членами речення _______

7. Розставте розділові знаки, підкресліть головні й другорядні члени речення, над кожним словом надпишіть, якою частиною мови воно є.

На диво уся городина синій цвіт картоплі червонобокі помідори, і огірочки і навіть кабель протягнений по землі аж іскриться від роси.

                                   Відповіді:

Рівень 1.

1. Поставте наголос у словах. 
 
ЧерговИй, кулінАрія, асиметрІя, порядкОвий, одинАдцять.                                                                      

2. Витлумачте лексичне значення слова ґаджет.
Ґаджет (від англ. gadget – пристосування, технічна новинка) – оригінальне цифрове обладнання, яке характеризується портативністю (невеликі розміри, вага) та функціональністю (велика кількість різноманітних функцій). Найпоширеніші види ґаджетів:  мобільний телефон, смартфон, портативна ігрова приставка, GРS-навігатор, електронна книжка.    
                                                               

3. Доберіть синоніми (по одному) до слів:  вИгода  – користь, вигОда – зручність.                                                                                                 

4.Запишіть іменники у формі родового відмінка однини.
Метрополітену, мільйона, Світязю                 

5. Утворіть форми кличного відмінка іменників.
Пісняре, женче,  Ілле Антоновичу, Ігоре Савовичу, Наталю  Анатоліївно.                                                                                        

6. Відредагуйте словосполучення.
Отримати освіту – здобути освіту.
Учбовий процес – навчальний процес.
Хустка в клітинку – картата хустка.
Миндальний торт ― мигдалевий торт.

7. Запишіть слова, знявши риски.
Західноєвропейський, північно-західний, народно-визвольний, кримськотатарський, всього-на-всього, без сумніву, будь-що-будь, щодуху.   

Рівень 2.

1.
А
котрИй, віднестИ, симетрІя
Б Ізраїлю, варіанта, дуба
В двомастами дев’яноста чотирма
Г ванн, узбіч, статей
Ґ гудімо, знаймо, любімо

2. Лимоннокислий, білосніжний, хитромудрий, кінноспортивний, усесвітньо-історичний, авторсько-правовий, міні-маркет, гідромасаж, вічнозелений, кримськотатарський.

3. Брунатний – коричневий; цибатий – довгоногий; довгий, тонкий (про ноги).

4. Той острів, дуже тихо.

5. Стояти! (або інше дієслово-інфінітив у значенні наказового способу)

6. А неповне ___________ 3
Б непоширене __________1
В безособове ___________ 5
Г із складеним іменним присудком _____ 1, 7
Ґ ускладнене однорідними чл. речення___ 1, 4

7. На(прийм.) диво, уся городина: синій цвіт картоплі, червонобокі помідори, і огірочки, і навіть(частка) кабель, протягнений по землі,  –  аж(частка) іскриться від роси.

Ведуча 2. Здавайте будь-ласка свої роботи, ми їх перевіримо і визначимо команду переможців!

Дякую Вам за увагу.

Список використаної літератури:

1. Загорій, Володимир. Стратегічна зброя України [Текст] : [про міжнар. конкурс з укр. мови ім. П. Яцика] / В. Загорій // Літературна Україна– 2015№18/19 (30 квіт7 трав.) С. 1, 10 : фотогр.
2. Загорій, Володимир. Це   майбутнє України... [Текст] : XVI Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика / В. Загорій ; записала С. Короненко // Слово Просвіти : всеукраїнський культурологічний тижневик 2016 №5(410 лют.) С. 8.
3. І вони  серед переможців та призерів [Текст] : [міжнар. конкурс з укр. мови ім. Петра Яцика] // Літературна Україна 2014 №16 (17 квіт.) С. 3.
4. Кир'ян, Надія. У цьому конкурсі переможці всі! [Текст] : [конкурс ім. П. Яцика] / Н. Кир'ян // Слово Просвіти : всеукраїнський культурологічний тижневик 2016 № 21(26 трав. 1 черв.) С. 6.
5. Ковалів, Інна. Любов до мови творить націю [Текст] : [конкурс з української мови ім. П. Яцика] / І. Ковалів // Урядовий кур'єр : газета центральних органів виконавчої влади 2016№95 (21 трав.) С. 5.
6. Короненко, Светлана. Владимир Загорий: "Наш конкурс  не просто тестирование на знание государственного языка..." [Текст] : [актуал. интервью с президентом Лиги укр. меценатов о междунар. конкурсе укр. яз. им. Петра Яцика] / С. Короненко // День 2014 №209/210 (78 нояб) С. 10 : фот.
7. Олександр Удод: конкурс імені Петра Яцика  це великий національно-патріотичний проект [Текст] // Освіта України 2009 №92/93 (11 груд.) С. 2.
8. Патока, В. В. Великий меценат і подвижник на українській ниві. До 90-річчя від дня народження П. Д. Яцика [Текст] / В. В. Патока // Календар знаменних і пам'ятних дат 2011 №3 С. 27.
9. Слабошпицький, М. Держава на ім'я Петро Яцик [Текст] : [Виповнилося 90 років від дня народження видатного мецената] / М. Слабошпицький // Літературна Україна 2011 №26 (14 липня) С. 1.

Сценарій підготувала Дмитриченко Анна,
    бібліотекар 
з масової роботи центральної міської бібліотеки імені Лесі Українки Херсонської ЦБС

Календар подій

1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930