Робота з фахівцями - пріоритетний напрямок діяльності наукової бібліотеки
Робота з фахівцями - пріоритетний напрям діяльності наукової бібліотеки
Серед різноманітних напрямів діяльності Херсонської ОУНБ ім. Олеся Гончара пріоритетним є робота з фахівцями, котрі, як і раніше, залишаються цільовою групою впливу наукової книгозбірні. Виконуючи цю роботу, бібліотека дотримується базових принципів, таких як: забезпечення якісного та оперативного інформування фахівців; сприяння їх професійному розвитку; надання доступу до інформації; орієнтація на потреби професійного середовища; відкритість до співпраці та партнерства. Але слід зазначити, що в сучасних умовах робота з указаною категорією користувачів бібліотеки, зокрема щодо їх залучення до систематичного читання, дещо ускладнюється. Це пояснюється як об'єктивними, так і суб'єктивними причинами.
По-перше, сьогодні українська наука перебуває в досить складному стані: відсутність фінансування на певні дослідження та розробки, необхідність значних коштів для видання монографій і наукових робіт призводять до того, що кількість розвідок та праць науковців і спеціалістів-практиків постійно зменшується. Ці негативні тенденції відбиваються на галузевому книговидавництві, котре теж переживає складні часи. Тому поповнення галузевих бібліотечних фондів не є задовільним. По-друге, Інтернет стає головним джерелом інформації та основним конкурентом сучасних бібліотек. І, нарешті, по-третє, більшість фахівців, окрім основної роботи, через економічні причини займаються ще й додатковою, тому не завжди можуть знайти вільний час на візит до наукової бібліотеки.
Враховуючи ці обставини, Херсонська ОУНБ ім. Олеся Гончара намагається змінювати підходи до взаємодії з користувачами-спеціалістами, шукає нові шляхи їх наближення до фахової книги, широко застосовуючи новітні інформаційні технології. Накреслено і протягом останніх років активно впроваджуються в практику основні напрями роботи з фахівцями. Це підтримання діяльності професійних колективів, що спрямовано на розвиток освіти, перепідготовку та підвищення кваліфікації кадрів; допомога в освоєнні сучасних інформаційних технологій; популяризація професійних освітніх комунікацій та онлайнових можливостей для фахового росту; популяризація власних інформаційних продуктів та дистанційних сервісів бібліотеки; сприяння культурному розвитку та особистісному зростанню; розширення практики виїзних інформаційних заходів та РR-акцій у професійному середовищі.
З розвитком та активним упровадженням інформаційних технологій уся діяльність книгозбірні зазнала суттєвої модернізації. Можливості Інтернету дали новий поштовх для активізації роботи з фахівцями. Навіть традиційні заходи (День спеціаліста, День інформації) сьогодні наповнилися інноваційними складовими. Це презентації віртуальних виставок та інтернет-ресурсів, огляди професійних сайтів, просування електронної продукції книгозбірні та її дистанційних послуг, різноманітні тре-нінги. День періодики для фахівців наразі теж трансформувався в новий формат: традиційна методика доповнилася оглядами періодики в Мережі, презентаціями повнотекстових баз даних спеціалізованих ресурсів та електронних додатків до періодичних видань. Для потенційних користувачів-спеціалістів інформація про нові фахові надходження щомісяця актуалізується на сайті бібліотеки. Отже, інформаційні технології стали основою, на якій базується робота із залучення до спеціалізованого читання.
Зі зміною загальних функцій бібліотеки трансформуються й обов'язки бібліотекарів, які сьогодні стають не стільки «хранителями книг», скільки інформаційними менеджерами. Особливі вимоги висуваються до бібліотекарів, які працюють зі спеціалістами, вони мають поєднувати функції РR-менеджера, інформаційного працівника, тренера з інформаційних технологій та бібліотекаря.
Всю свою роботу з фахівцями бібліотека будує з урахуванням їхніх інформаційних та освітніх потреб. Значна увага приділяється пошуку зацікавлених організацій, що прагнуть професійного розвитку та активізації співпраці на новому рівні з перевіреними та надійними партнерами. З року в рік розширюється коло організацій та установ, з якими бібліотека взаємодіє, хоча форми цієї співпраці можуть бути різними - від електронного розсилання інформації про нові надходження до комплексних інформаційних заходів.
З метою розвитку партнерства та покращення свого іміджу в професійному середовищі як потужного інформаційного, освітнього закладу бібліотека застосовує різноманітні засоби РR-технологій: виїзні рекламні кампанії, презентаційні та іміджеві акції, виїзні виставки нових надходжень з розповсюдженням інформаційно-рекламної продукції. Завдяки цій діяльності партнерами бібліотеки стали понад 30 установ та організацій Херсона. Якісне та оперативне інформування про нові надходження бібліотека здійснює в усіх навчальних закладах міста на основі електронної системи розсилання.
Найбільш давні та плідні зв'язки книгозбірня має з Херсонським обласним центром перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ і організацій. Уже стало традицією внесення бібліотечних заходів до щорічних навчальних програм центру. На базі книгозбірні зазвичай проходять масштабні Дні місцевого самоврядування, Дні держслужбовця. Як правило, до програми таких заходів включають не лише виступи фахівців державних органів області, а й презентації виставок та огляди літератури. Використовуючи інформаційні технології, бібліотека акцентує увагу держслужбовців на фахових джерелах інформації, котрі можна знайти не тільки в бібліотеці, а й за її межами. Зокрема, пропонуються огляди інтернет-ресурсів «Теорія та практика місцевого самоврядування», «Урядова інформація в Інтернет», «Ділова інформація на допомогу держслужбовцю», презентуються повнотекстові законодавчі бази даних. Книгозбірня також дбає про підвищення рівня інформаційної культури спеціалістів-держслужбовців.
Долучається бібліотека і до модернізації системи професійної підготовки вчителів, співпрацюючи з Південноукраїнським регіональним інститутом післядипломної освіти педагогічних кадрів та з управлінням освіти Херсонської міської ради. Відповідно до навчальних програм готуються тематичні дні інформації, дні періодики, дні вчителя-предметника з орієнтацією на європейські світові стандарти та впровадження новацій.
Успішному проведенню заходів сприяє тісне співробітництво всіх структурних підрозділів бібліотеки. Так, у відділі документів іноземними мовами під час Дня спеціаліста на тему «Формування в учнів соціальної компетенції за допомогою вивчення іноземних мов» перед викладачами іноземних мов виступив методист Департаменту освіти і науки, молоді і спорту Херсонської облдержадміністрації, також було висвітлено найкращий педагогічний досвід з цього питання з використанням як традиційних, так і електронних джерел, презентовано повнотекстову базу даних ЕВSСО тощо. На думку бібліотекарів, доступ до інформації є запорукою успішної виробничої діяльності сучасного вчителя. Тому до програми заходу було внесено проведення тренінгу з ефективного використання баз даних та електронних бібліотек, що відбувся на базі Регіонального тренінгового центру.
Бібліотека надає інформаційні послуги й поза своїми межами, якщо того потребують користувачі. Особливий успіх у професійному середовищі має виїзна РR-акція «Інформаційні ресурси Херсонської обласної універсальної наукової бібліотеки ім. Олеся Гончара на допомогу фахівцям», метою якої є популяризація різноманітного спектра ресурсів і послуг для задоволення освітніх та інформаційних потреб фахівців. Значна увага приділяється віртуальному ресурсу - офіційному сайту книгозбірні, наочно демонструються його інформаційні та пошукові сервіси, особливості їх використання. Також акцентується увага на послугах МБА та електронного доставляння документів, розглядаються їх переваги та умови функціонування віртуального абонемента.
Велику інформаційну роботу книгозбірня проводить у педагогічних колективах вишів, коледжів, вищих професійних училищ, ліцеїв та загальноосвітніх шкіл міста. Бібліотечні працівники - часті гості на засіданнях кафедр, методоб'єднань, педрад. Вони інформують про нові надходження, роблять огляди спеціалізованих електронних бібліотек та порталів. Дуже популярними є віртуальні презентації сучасної літератури, творів лауреатів літературних премій, що сприяють усебічному культурному розвитку спеціалістів. Для педагогічних колективів шкіл, що розташовані на окраїнах міста, створено пересувні бібліотеки з фондів відділів абонемента, обслуговування користувачів та документів іноземними мовами. Формуються вони відповідно до запитів користувачів. Значний попит мають і фахова література, і видання дозвіллєвого характеру.
Активну та цілеспрямовану роботу з освітянами бібліотека веде на всіх рівнях. В її полі зору перебувають і майбутні спеціалісти-педагоги. Для того щоб залучати студентів до фахового читання, книгозбірня активно співпрацює з усіма кафедрами Херсонського державного університету. Майбутнім фахівцям пропонуються екскурсії, тренінги з користування електронним каталогом, виїзні РR-акції та Дні інформації.
Не залишаються поза увагою книгозбірні і фахівці дошкільного виховання. На базі ясел-садочка № 5 з успіхом пройшов День спеціаліста - методиста дошкільного закладу, під час якого книгозбірня представила веб-презентацію «Найпопулярніші методики дошкільного виховання», новий інформаційний продукт бібліотеки - віртуальну виставку «Духовний храм людини: сім'я, родина, рід», провела тренінг з інформаційного сервісу в Інтернеті.
Вже кілька років поспіль бібліотека тісно співпрацює з Департаментом агропромислового розвитку Херсонської облдержадміністрації. Традиційною є організація для його співробітників виїзних інформаційних заходів. Так, під час проведення Дня періодики були представлені нові фахові періодичні видання на традиційних і електронних носіях, повнотекстова база даних «Полпред».
Програма виїзних інформаційних заходів, окрім огляду фахових видань та віртуальних ресурсів, завжди включає тренінги різноманітної тематики: «Електронний каталог Херсонської обласної універсальної наукової бібліотеки: пошук інформації та бронювання видань», «Працюємо вдома: віртуальні послуги і сервіси для спеціаліста». Враховуючи позитивний досвід упровадження тренінгів, працівники відділу обслуговування розробили спеціалізований тренінг з тайм-менеджменту «Володарі часу», що сприяє підвищенню особистої ефективності роботи учасників та їх умінню планувати власний час, допомагає самореалізації у важливих життєвих сферах, особливо у професійній. Апробація цього тренінгу в педколективах херсонських ліцею мистецтв та морехідного коледжу засвідчила, що такий формат роботи є актуальним і корисним для спеціалістів.
Прагнучи відповідати потребам фахівців, бібліотека систематично проводить моніторинг та аналізування їх інформаційних запитів, здійснює оцінювання наданих інформаційних послуг. Як правило, інформація збирається за допомогою анкетування. Окрім вивчення тематики запитів, воно передбачає й уточнення вимог фахівців до бібліотечного обслуговування. Реагуючи на запити користувачів, бібліотекарі Херсонської ОУНБ ім. Олеся Гончара намагаються заповнити прогалини за допомогою інтернет-ресурсів. Так, здійснюється вебліографування цих ресурсів з тем, що недостатньо представлені у фондах бібліотеки: «Історія бухгалтерського обліку в зарубіжних країнах», «Ринок нерухомості в Україні: оподаткування, страхування, управління», «Фондовий ринок України», «Економічний ризик та економічна безпека», «Залучення інвестицій», «Банківський маркетинг», «Світова економіка», «Світова валютна система» та ін. Тематичні інтернет-ресурси представлено як у друкованих бібліографічних покажчиках, так і на веб-сайті бібліотеки.
Не втрачають своєї актуальності в роботі з фахівцями й традиційні книжково-ілюстративні виставки та перегляди, що залишаються найпростішим (та найдешевшим) способом популяризації спеціалізованої літератури. Наприклад, протягом 2014 р. для спеціалістів було підготовлено близько 40 таких виставок та переглядів. Ряд виставок працівники бібліотеки організували за запитами користувачів-фахівців: «Будівельній галузі України - європейську якість», «Легка промисловість України: надія на відродження» та ін. Крім того, на базі книгозбірні систематично проводяться різноманітні семінари, конференції та круглі столи, і перегляди та тематичні виставки, що влаштовуються в їх рамках, є не тільки ідеальним допоміжним інструментом, а й ефективною рекламою бібліотечного фонду.
Бібліотека як центр громади давно стала комфортним майданчиком для спілкування спеціалістів та науковців на найвищому рівні. Херсонська торгово-промислова палата в партнерстві з бібліотекою щорічно проводить тут міжнародні форуми фахівців різних галузей з актуальних питань розвитку регіону, наприклад: екологічний форум «Чиста ріка, чисте місто, чиста планета», економічний форум «Киргизька Республіка та Херсонщина - перспективи співпраці» та ін.
Центр екологічної інформації, що діє в бібліотеці, об'єднує екологів, науковців, фахівців природоохоронної галузі та широку громадськість для вирішення екологічних проблем регіону. Круглий стіл на тему: «Біорізноманіття острівних екосистем Північного Причорномор'я» зібрав у центрі представницький загал високого професійного рівня. З доповідями виступили директор Біосферного заповідника «Асканія Нова» та директор Національного природного парку «Джарилгацький». У дискусіях стосовно зміни існуючої системи заповідного природокористування та розширення екологічної мережі області взяли участь директор Центру еколого-на-туралістичної творчості учнівської молоді, спеціалісти Чорноморського біосферного заповідника та Національного природного парку «Олешківські піски», наукові співробітники Херсонського аграрного університету та обласного краєзнавчого музею, Херсонської гідробіологічної станції.
Запровадження різноманітних форм роботи з фахівцями позитивно позначилося на статистичних показниках бібліотеки. Останніми роками спостерігається динаміка зростання частки спеціалістів та науковців у загальній структурі користувачів.
Бібліотека прагне розвивати привабливі для фахівців сервіси, що відповідають запитам інформаційного суспільства, здійснюючи моніторинг інформаційних потреб віддалених користувачів за допомогою голосування (анкетування), роботи сервісів «Віртуальна довідкова служба», «Електронна доставка документів» та ін.; планує запровадження нової послуги - «Віртуального наукового кабінету». Цей сервіс дасть змогу фахівцям, не виходячи з дому, працювати з інформаційними ресурсами бібліотеки, отримувати актуальну інформацію про нові надходження. Крім того, він допоможе досліджувати запити фахівців, установити тісний діалог між бібліотекою та зацікавленим користувачем.
Розвиваючи різноманітний спектр ресурсів і послуг для задоволення освітніх та інформаційних потреб фахівців, бібліотека підтверджує свої пріоритети й демонструє свою цінність для громади.
О. Шестакова, провідний бібліотекар Херсонської обласної універсальної наукової бібліотеки ім. Олеся Гончара // Бібліотечна планета. – 2016. – №2. – С.17-19.